Näin tilaat sairaankuljetuksen
Tilaa kiireetön ambulanssikuljetus soittamalla tilauskeskukseemme
numeroon 010 3211 150.
Tilauskeskuksemme palvelee 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Voit tilata kuljetuksen samalle päivälle tai vaikka useamman kuukauden päähän.
Tilauskeskukseen soittaessasi sinua palvelee päivystäjämme, joka on terveydenhuollon ammattilainen ja neuvoo sinua mielellään.
Alla olevaa listaa sinun ei tarvitse osata ulkoa, me kyllä kysymme. Haluamme kuitenkin helpottaa työtäsi, ja siksi kokosimme oheen vinkkejä, joilla sairaankuljetuksen tilaaminen sujuu vielä helpommin.
Tilaa sairaankuljetus EMAlta seuraavissa tilanteissa:
- Potilaasi on menossa sovitulle lääkärikäynnille tai tutkimukseen
- Potilaan yleistila on laskenut hitaasti ja hänellä ei ole hengenhätää
- Hätäkeskus kehottaa tilaamaan yksityisen ambulanssin
Soita 112, kun:
- Potilaalla on peruselintoimintojen häiriö
- Potilaalla on kiire hoitoon, ja apu tulee saada minuuteissa
- Olet epävarma kiireellisyydestä
Ambulanssia tilatessa
Kun soitat tilauskeskukseemme, päivystäjämme kysyy sinulta seuraavia asioita:
- Mikä on potilaan nimi?
- Miksi potilas lähtee sairaalaan ja mistä hän on lähdössä?
- Mihin sairaalaan hän on menossa? (Jos olet epävarma, päivystäjämme osaa auttaa sinua.)
- Mikä on arviosi parhaasta kuljetusvälineestä? (Normaalisti kuljetamme potilaat paareilla. Mikäli teillä on portaita, saatamme käyttää kantotuolia, joka mahtuu paremmin hissiin ja on kannettaessa miellyttävämpi potilaalle.)
- Tarvitseeko potilas happea tai muuta kohteessa aloitettua hoitoa?
- Haluatko ambulanssin tarkastamaan potilaan vointia vai tekemään toimenpidettä?
Ambulanssin saapuessa
Ambulanssin saapuessa hakemaan potilasta henkilökuntamme kysyy sinulta seuraavia tietoja:
- Potilaan nimi, henkilötunnus ja kotiosoite
- Potilaan lääkelista ja viimeisimmät epikriisit
- Raportti potilaan tilasta ja sen kehityksestä
Arvostamme erityisesti potilaan tuntevan hoitajan näkemystä potilaan tilan muutoksista.